Friday, February 8, 2013

kisah mayah warded......huhuhhuhu

assalamualaikum semua...salam hari jumaat...
fuhh lamenyer x apdate...
bizi gile la...napsu nk apdate blog pong xdek so biarkannn...biarkan.....uhuhuuhu
arini curi ms sket nk apdate...pttnyer aku dh blk dh ni tp td pg dtg lmbt...so blk la lmbt sikit...
huuuuuuuuuu

ok meh nk cite kesah camna bagaimane bile di mana na na na kisah mayah warded ni yek

memula masa cuti thaipusam lps aku ade ghatering kt kg...so ktorg sume blk la kg...ms tu aku perasan dkat bahu mayah ade cam bintat sket...die cam de daging lebih kt bahu die...camne ntah nk ckp...aku adela tunjuk kt adik badik n mk mentua ms tu bonjolan kt bahu mayah tu....tp sbb die x merah ke ape just cam bonjolan kecik aku pong buat x tau jekla...

blk dr kg tu hari slase nmpk die cam beso sket...so aku letak minyak gamat je hrp2 die terus surut...tp
hari rabu bbsiter die dh tnya2 knape ngan bahu mayah tu....BISUL ke? tp klu BISUL knape xdek mata....ms tu bonjolan tu still cam bonjolan bese xdek tnda2 ade nanah ke darah ke...
hari khamis dh nmpk cam merah2..bile aku nk pegang mayah melalak2 ckp sakit...so en.somi ckp esok kne bwk g klinik ni sbb nmpk cam mkin beso plak benjolan tu...
sblm ni kn mayah pnah tumbuh bisul kt dahi kn...aku pnah cite dl...tp ms tu bisul tu ade mata...yg ni xdek mata so aku pong x tau nk ckp bonjolan tu bisul ke ape

jumaat 1FEB 2013 hari wilayah...so aku cuti...en.somi n ank2 aku sekolah la sbb derang sekolah n keja area selangor...so aku n mayah jln2 g umh akak aku kt wangsa maju...aku tunjukkn la kt akak aku benjolan mayah tu...akak aku suh cpt2 bwk g kinik...mmg plannyer blk dr umh akak aku tu aku nk terus bwk mayah g kinik...kebtulan ms tu die batuk2 n selseme...so blk dr umh akak aku...terus desup g kinik....sblm tu blk umh dl amik ajib...sbb bbsiter die xdek haritu...so aku kne bwk ajib skali g kinik....

smpi klinik aku x ckp psl benjolan kt bahu mayah tu...aku just ckp die batuk n selsema...lps tu br aku ckp kt bahu die ade benjolan...terus docter tngk...n die pong mrh la...die ckp pttnyer itu la yg aku kne ckp ngan dokter dl...bkn psl batuk n selsema mayah tu...aku sengehhh jek...doc suh amik darah nk cek darah mayah...lps amik darah terus dpt result....kuman dh msk lam darah...
terkjut la aku....kuman dr mne...rupenyer btol la benjolan tu adelah bisul...bisul tu xdek mata...sbb tu la kuman tu msk lam darah...so doc ckp kne operate....belah bisul tu bg isi perut die kuar...ngerii aku dngar...x kn smpi kne operate...doc ckp mmg kne operate klu x lg bhye....so die refer ke hospital...bhgian emergency

masa tu kalut gile aku...ngan ajib yg x reti duk diam...mayah pong same...walaupong die skt tp die aktif cam biasa...so ssh nk handle bdk berdua tu...en.somi plak ms tu on the way g keje...cpt2 call en.somi suh die dtg spital terus....

so aku terus g hospital sg.buloh...tu spital yg terdkat ngan umh aku...g bhgian emergency...ingtkn bleh la terus operate kn...nan hadooo...kne tnggu jugaakkk...huuuuuuu

 kt bahagian emergency...org bleh tahan rmai...doctor pong rmai tp x tau la knape lmbt...huuuuuuu

 mayah n ajib yg x reti diam...aku biarkn jek derang main2 lari2 keliling..derang pon boring kot....tnggu lama sngt....memula kene jumpa doc biasa...pastu jmpe doc pakar kanak2...pastu jmpe plak doc pakar skt hidung tekak n mulut....nk menunggu doc tu yg lame tu...uhuuuuuu
aku tnggu dr kul 4.30 petang smpi kul 10 mlm ok

kul 10 mlm br doc bgtau kne warded...adeeehaiii...ingtkn la leh terus buat operate n blk...kne warded jugak ke? huhuhuhuh....

kebtulan ms tu motor en.somi plak rosak kt highway....dr kul 4.30 ptg smpi kul 9 mlm br die smpi spital yg jarak die klu ikotkn 20men jek dr highway tu....kesian ok en.somi kne tolak moto tu dr highway tu....dh la highway gutrie tu bkn bnyk perhentian pong...uhuuuuuuu...dugaaaa...
en.somi smpi spital jek aku suh die blk umh packing2 bj aku n mayah...so urusan msk wad sume aku uruskn sndri...huuuuu

 ngeri x? beso kn bisul die...dlm ms shari die leh naik beso camgini...takot aku tngk...ngeriii...org ckp bisul ni bisa...ntahla aku x tau sbb alhamdulillah x pnah kena...n mntk d jauhkn la dr kena bisul2 ni....alhamdulillah gak mayah  x demam sbb kne bisul ni...die aktif jek mcm biasa cume die x bg org pgang bahu die...sakit die ckp...huuuuuu

 sblm msk wad kene sign surat ni dl...seriauuu
doc ckp kne operate mlm tu jugak sbb tkot kuman tu merebak kn...so sign siap2 la surat kebenaran ni...tp doc ckp x jd oeprate mlm tu...kne buat esok pg...mean sabtu la...sbb nk suh mayah puasa dl...nk operate kn kenala puasa...so meh kt duk wad dl yek

 nk msk wad kne tnggu lg...sbb wad kanak2 penuh gak mlm tu...uhuuuhuhu...so amik gambo syok sndri ngan mayah....heeeee

 msk wad mayah terus tdo...letih sngt kot seharian berlarii jek kje die....mlm tu die dh start kne puasa...start kul 12mlm...tp dlm kul 3pg mayah nanges2 nk susu....aku x bg la...dh kata kene puasa kn...mengamuk si mayah...yela x penah2 die nk susu aku x bg kn...pe lagi kul 3 pg bergegar spital tu ngan suara die yg melalak x hengat tu...pastu nurse pong dtg jenguk...die tnya drip water mane...aku pong eh mne la aku tau...bkn ptt derang ke yg pasang....uhuhuhuh
pastu nurse bebel2...pttnyer bile d sahkn jek msk wad...kne la psang drip tu sbb die puasa...kne gak mskkn air lam bdn...klu x kang die lemah la xdek tenaga...eh aku mne la tau....sapa nurse ni...uhuhuhuh
so kul 4.30pg doc pnggl msk lam bilik rawatan doc nk cucuk tngn mskkn drip...kul 4.30pg ok....meraung lg si mayah...lps tu die mengamuk lg nk susu....so doc ckp....ok xpe bg la die susu...pastikan die kenyang n kene start pose blk kul 6pg nnti...
budak sekecik mayah tu kene pose siang hari...mmg ssh la...kjap2 die nanges nk susu...ekceli mayah ni susu bdn lg...tp dh campur2 la ngan susu tepung...so korang leh imagine x bile die merayu2 nk susu ngan aku tp aku x leh nk bg...mmg sedeh sngt2...nk nanges tp aku tahan...kne kuat....tp akhirnyer aku nanges gak...x snggup oi tngk ank merayu2 nk susu tp x leh nk bg....bile mayah nmpk aku nanges...die pong diam...pastu die lap air mata aku n peluk aku pastu ckp "saaayang mama" uhuuuuuuuu lagiii la lebat ujan turunnnnn....

lps tu die melalak lg nk susu...uhuuuuuuuu smpi la tertido...bayangkn la laparnyer die pnat nanges smpi tertido kt bahu aku....x nk tdo kt katil...so aku layankn jek la...uhuuuuuu

 wad kanak2...ceriaaa jek....cumel cumel

 nsb bek ade blk permainan...ade indoor n outdoor...yg outdoor bnyk mainan sikit tp sbb kt luar panas kn so aku bg die main dlm ni jek....nk lekakn die dr die mntk susu.....nsb bek la die ni pong peramah...sume org die nk tgur...tp bile die lapar...mmg die nanges la mntk susu...pastu mntk nasik siap ckp "mamama anyah(mayah) lapaa...anyah nk nasikkk"
uhuuuuuuu sayu okehhh...tp aku ckp la x leh mkn skang sbb mayah nk operate...mcm la die tau operate tu ape kn...nurse2 n doc2 kt situ pong simpati bile dngar mayah nanges merayu2 nk susu...derang pon asik kol bhgian operation tnya2 bile mayah boleh operate....
sabtu 2Feb2013 kul 4.30ptg doc dtg bilik mainan n ckp "ok sumayyah bleh bersedia ye...OT dh pnggl tuk buat operation" dlm hati leganyerrrrrrr tp nebes la jugakkk...aku pong x pnh msk lam OT ni kn plak mayah...uhuhuhuhuhu

kene tukar bj tuk operation...mslhnyer bj ni besar sngt...mayah x nk pki...die rela bogel2 pki pempes jek...so layankn...lg 1 si mayah ni bleh plak x nk naik troli katil tuk g bilik OT...dh aku kne naik skali n nurse sorong la kami berdua atas katil tu..terpakse...sbb nk jln jauh gak la dr wad knk2 ke bilik OT tu...malu wehh org kiri kanan tngk ank berank naik katil OT...heeeee

smpi kt bilik OT mayah x nk masuk...so doc decide aku kne ikot skali.... apee??? kne ikot skali? waaaaaa tkotttt.....so doc suh aku tuko bj...pki bj OT...perghh nebes nyer jgn ckp la...1st time katanyer kan nk masuk blk OT....

 ni la katil yg aku kne naik ngan mayah tu...heeee jauh gak nurse tu sorong ktorg....hekhek

 tinggg...dh tuko bj OT ngan kasut OT....hekhek...pink lg kasut tu...bj aku tu basah2 sbb kne air drip si mayah lerrrr...kuat plak die leh tarik drip water tu smpi tercabut wayar...meleleh le air drip tu....so kne cucuk kt urat lain la tuk mskkn drip tu...ms ni aku kne tnggu kt ruang menuggu....sblm tu aku kne msk blk OT tuk pegang mayah sblm doc bius die...cpt jugak la kje2 doc tu...dh mcm siri HOUSE yg aku tngk kt cenel AXN tu....lps mayah dh d bius doc suh aku kuar tnggu kt luar...eh ingtkn leh tngk cmne derang operate bahu si mayah...rupenyer x dapekkk...alaa mcm la aku brani nk tngk kn...eii tkot tkot darahhhhhhhhhhh....

 kui3 amik gambo sndiri...bosan kot tnggu
tp x lame la...lam 10-15 men jek gitu nurse dtg panggil aku tuk tngk mayah...

 luluh hati tngk mayah lam keadaan camgini....nsb bek wayar2 kt bdn die nurse dh cabut...uhuuuuu...dh la bdn mayah ni kecikk jek...umo dh 2 taun lbh tp berat still 10.8kg jek....huuuuuuu
x lame pastu doc pakar bius dtg...nk tngk mayah dh  sedar ke blom...slagi die x sedar lg die x bleh blk ke wad biasa....so doc kjut2 la mayah....bngn2 jek die terus nanges...peluk aku...n nk selak2 bj aku nk susu...alahaiiiiiii sedehnyer...
doc x bg...doc ckp jgn bg susu dl...tkot die muntah...klu muntah kang susu tu msk lam paru2 lg bhye....bg air glukos dl...tp mayah x nk...die mngamuk2 lam blk OT tu nk susu....smpi dh x tau dh doc n nurse nk pujuk camne....so doc ckp die dh nanges camtu mean die dh sedar so bleh la blk ke wad....ms tu lega gile la...sbb dlm blk OT tu sejuk gile kot...dh la sunyiii..seriau aku duk lme2 lam blk tu...lps tuko bj ape sume zasss blk ke wad

 x smpi ati tngk mayah kelapran so aku bg la minum air tu....2 bkas die bleh abeskn...punyer la haus n lapar kn...doc x bg aku bg die makanan so aku bg air jek dl...berdoa jek jgnla mayah muntah...alhamdulilah lps minum air die cam lalok2 n tdo blk...mgkn ubt bius tu x ilang btol lg kn....
tngk la tu trauma nyer die smpi dh terlelap pong tngn still x nk lps dr cawan air tu...die fobia sbb aku x bg die minum air kn...mmg die pgang kuat2 cawan tu...

 tngk la...dh lena pong tngn x lepas kt cawan tu...bile die dh btol2 lena pelan2 aku amik air tu....kesian gile...uhuuuuuuu
masa die tido ni la rmai dtg melawat...mk sdara...nenek....en.somi pong dtg time ni...x smpi ati nk kjut kn die...so biarkn jekla die tdo...tp sedehh la...ajib n nazhan x dpt msk tngk adk die sbb kt spital sg.buloh ni mmg straight sket...kerajaan kn...bdk2 bwh 12tahun x leh msk melawat....so nazhan n ajib kne tnggl kt pos pngawal kt bwh...uhuuuuuu kesiann...merayu2 nazhan nk tngk mayah tp apekan daya...sob sob...

 ms ni die br bngn tido...ceriaa hah muka sbb die nk ape sume aku bg...nk nasikk...nk air..nk susu sume aku bg.....lgpon nurse ckp klu die x muntah bleh jek bg die mkn...so tu yg aku pong kemaruk bg die mkn ape sume...cian ank aku lapar kn

 mkn petang kt spital...koko kanch kata mayah...tngk la muke ceria mayah tu...siap nk buat gaya peace lagik....heeeeee

 ni hari ahad...berdoaa jek boleh la kuar arini...sbb tngk mayah pon xdek mslh...x demam x ape kn...nurse pong ckp in sha allah dh boleh kuar sbb mayah pong nmpk dh sihat....
mmg die sihattt.....n aktif blk...die x nk ddk dlm blk...nk meround 1 wad...abes sume nurse,dokter,pelawat2 si mayah ni tgur...hai...haii...bye...bye...dh la kcik cenonet jek...pastu jln2 keliling wad tu mcm wad tu dia yg pnyer...x tkot org langsung....kemain lg...aku yg pnat kejar die lam wad tu...huuuuu

 heeeeeeeeee

 ms ni die kt blk mainan...aku tnya skt x mayah...
die ckp x skt dahhh mayah dh baikkkk...heeeeeeeeeee

pastu ermmm besela si mayah ni trademark die snyum nmpk gg...eheeeeeeee

tula kesahnyer.....punca die dpt bisul tu smpi skang jadik misteri...ekekekekkeke...doc ckp sample dh hntr ke makmal so tnggu jekla result nnti
buat ms skang ni dr hari isnin smpi harini aku kne ulang alik klinik tuk cuci luka mayah tu...doc x jahit...so mmg kne cuci hari2 tkot bernanah blk...so hari2 aku dtg opis kul 10pg....
alhamdulillah la bos phm....dhla aku sowang jek pompuan kt sini....so dpt bos yg memahami amatla aku bersyukur...plus bos crikkn sowang asisstant tuk cover kje aku spnjang 2 mnggu ni sbb 2 mnggu ni mmg aku akn msk opis lmbt...bkn aku jek...en.somi skali la...uhuuuuu
aku dh bgtau bos...klu urusan cuci2 tu lmbt aku mmg kne amik halfday
lgpun surat bukti aku g klinik n surat hospital ade kn so ok jek..

doakn mayah cpt sembuh ek n hrp2 die x kena bisul lg,....amin...

ade 1 kes ms kt spital tu...doctor buat ape ntah kt budak dpn katil mayah tu...budak tu jerit kt dokter camni.....'dokter kejammmmm...dokter kejammm...sye kan masih budak kecil lg' kui3 klako...kul 4.30pg ok budak tu jerit2....ntah apela yg doc buat kt die...heeee

ok la korang aku nk blk dh....slmt bercuti pnjang...sape2 yg blk kg tu hati2 d jln rye....bak sikit limau tuuu..heeee k c u next entry...babai....

8 comments:

  1. 1st time baca entry ko rasa nk menanges...huhuuu...

    ReplyDelete
  2. Ya Allah ko...aku bace dup dap dup dap tauuuu..... ye la koo sepatutnye ko kene alert..cpt bawak pi spital cek...aku ingat bisul kecik2 jek..bile aku tgk gambar ko tu aku mengucap panjang tau tak!! besar tu weyyy... mesti bisa gile tuuu...kuat gak sebab mayah leh tahan lame sakit bende tu...bile dah operate tu buang segala bende dlm bisul tu mesti lega mayah rase kooo....ringan bahu die agaknyer....len kali ko tgk2 tau, ade something pelik jek cepat2 bawak pi klinik....

    tapi tang tolak katil dgn ko2 sekali tu mmg aku gelak...kompon nurse tu maki ko dlm ati hahaahahah... sepatutnye budak 10kilo jek aku tolak...ni ngan mak2 budak yg berkilo2 kene tolak keh keh khe ....

    ape2 pun semua dah selesai...ko jaga gak tau pantang makan minum mayah tu....bagi luke cepat baik....hope mayah cepat sihat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee tengkiuuu...smpt ko kutuk aku ek...ceh btol...heeeeeee

      Delete
  3. huu...sian mayah yg chumel...xsmpi ati tgk...tp die senyum jek sakit2 pon yek..huu....dah abes mncuci blom?tabahkn ati tau..sob..sob..

    ReplyDelete
    Replies
    1. die ikot mama die la...skt pong snyummm jekk...ini sume phoyooo....kih3 eh ni entry sedeh kn...ok2 huuuu

      Delete
  4. wuhuhuu..sedih,,aku yang baca pun sayu hati bila dia nanges merayu-rayu nak susu. huh tak dapat aku bayang kalau aku kat tempat ko macam mane, mesti nanges gak. pandai mayah lap air mata ko..aduhh sedihhnyerr..sabar la ye, moga-moga mayah xkena bisul lagi dah.. aminn..

    ReplyDelete
  5. mmmm.....sedeh bca cite ko kali ni yek...ghupanye mayah msuk wad jumaat pai ahad..keteng plk ahad pai senin...heee..apepn klu psl ank sakit ni aku mmg sanggup la wt pe je...lagi kna warded kn...pengalaman msuk wad jga ank dh byk kali aku rsa..alhamdulillah la x menyusahkn...heh klu aku kt pat ko bdk merengek2 nk ssu ckp lapo mcm tu mmg abis dh banjir wad tu..tgk moke dia time tido pn aku leh nangis tau...huhuhu ank..ank....
    ~tompokputeh~

    ReplyDelete

maceh sbb sudi komen yek...heee