Monday, July 30, 2012

berbuke puasa d kampung........bestnyerrrrrrrr

assalamualaikum sume...hepi hepi monday...bkn monday blues yek...heeee

alhamdulillah harini dh hari ke 10 kt berpuasa kn....kejap jek rasa...pastu de dngar2 lagu rye dh kluar ek...awlnyer...tp aku x dngar lg...heee...

ok lah meh nk cite psl wiken aku ek..
nak blk kg ni mmg aku n en.somi x plan langsung...
hari jumaat kul 12.30 aku blk tu sajela kol en.somi tnya nak blk kg x...sebabnyer sblm tu aku beremail n kakak2 n adik aku...derang mmg plan nk blk kg...siap bg menu2 yg derang nk buat tuk berbuke...alasan utama op kos la nk jeleskn aku kn...sbb x menahan aku pong tnya la en.somi nk blk kg ke x....x sngke plak die ckp OK....yeyyyyyyy

pe lagi blk umh kmas laju2 baju bajan n gerak terus...ingtkn smpt la berbuke kt kg kn...skalik en.somi bnyk tmpt plak die nk singgah settlekn hal die...ok la redhooo jek...sblm gerak msk highway ktorg bli sesiap juadah berbuke kt bazar...n berbuke dlm keta jek ktorg tau...x berhenti langsung...punyerla x sabar nk blk kg kn...4 bln kot ktorg x blk kg...slalu sbln skali msti blk kg...tu sbb la rs lain mcm kali ni bile nk blk kg...plannyer ktorg nk blk kg ms rye jek nnti...heeeeeeeeee

hai sume....saye nk blk kg....heeee....

 wah kemain ngan spek bagai ek...

awk ingt awk comel ke wat muke cenggitu hah??? hah???
heeeeeee

 abg nazhan pong nk berspek bagai...hikss
velagak maco la tut...heeee

eh abg ajib pong nk jugekkk???
layankanssssssss....

mase ni ktorg dlm kete tnggu ayah derang ni bli juadah berbuke....rmai gile kt bazar tu...boring2 snap la gambo...heee
sblm tu smpt aku bwk derang g taman permenan kul 4 ptg okeh...matahari ngah terik mancar2 time ni...slambe jek kn...heeee sbbnyer aku tertinggal kunci umh dlm kete en.somi...aku smpi umh terus amik bdk2 ni bwk g tmn dl...sbb en.somi x smpi umh lg dr opis die...br otw...so lepak la dl biarkn pns2 terik kn...tp dh ptg so pns ptg xpela kot...heeeeeee

mcm model x...ececehhh...heeeeee

 bdk yg berpose tp ceriaaaaaa jek...muskil tol aku...die x melepek pong klu dh ptg2...bile aku tnya kt sekolah mkn ke...die ckp x...cekgu die pong x mskkn...bile tnya bbsitter pong die ckp si nazhan ni x mkn kt umh die...tp tenaga die ade jek...siap men kejar2 ngan si ajib lg...heeeeee alhamdulillah die leh tahan kn...aku dl kekecik baya die ni x pose penuh pong lg...heeeeeeeeeeee

 ermmm ajib ni mmg x pose la...die xmkn nasik tp asik la minum susu n bukak peti ais jek minum air sejukkk...bile tnya pose ke x...die ckp pose...pd die klu x mkn nasik tu pose la tu...bleh...heeeeeeeee

bdk ni leh tkot nk main2 kt tmn tu...die nak main buai2 jek...smbil nyanyi
uwaiii ajuuuu ajuuuu
ampaiiii okokkkk ennnaa..
apeee alammm ajuuuuu
euntummm unge ineeeee.....
heeeeeeee

okeh pastu smpi kg kul 10mlm gitu.sggah umh MIL dl...nk blk kg aku mmg lalu umh MIL aku dl so mmg kne singgah la kn...heee...lgpong kne adil dan saksama...lgpong umh MIL ngan kg aku 15men jek...heeeeee

esoknyer sabtu lam kul 3 ptg br blk kg aku...smpi2 jek tngk kakak2 n adik aku bergelimpangan tido...heee coce lak pns2 berangin....perghhh lamenyer la x blk kg...pastu aku br nk rehat2 kn bdn akak2 aku dh suh turun dapo...dh masenyer nk msk tuk buke...aikk awlnyer....br kol 4 kot....
derang ckp bnyk menu nk msk...ok la tp aku nk buat kje snang2 jek contoh potong memotong jek..x nk masak2...heee dasar pemahlas kan...hikss

kucar kacir dh kt dapo tu...heee

 errr org ckp makruh ek post gambo makanan time bln pose...tp ermmm tp
ok la tnjk sikit2 je la ek...
ni smbal peberet aku....mkn ni ngan nasik pns2 tuk lauk sahur udah cukuppp...
ni akak aku mmg buat bnyk2 tuk bekalan adik2 die bwk blk ke umh msing2
heeeeeeeee
tengkiuuuuuuu kak nis....

 tinggg tetibe dh siap sume....heeeeee
ni la antara juadah2 nyer...ade soto...singgang tulang lembu...laksa melaka (eh ade ke?)
kuih muih...kek batik...air pong mcm2 hadooooo....heeeeee
ni tuk org lelaki ek...derang mkn atas meja panjanggggg

ni tuk org pompuannyer juadah...apesal mcm sikit jek ni..x adil x adil...hikss
ahli kuarge aku kn rmai so mmg kne mkn asing2 laki pompuan...mase ni adik badik yg blk ade 6 kuarge dr 12 org adik badik....ngan ank sdara yg reramai lg kn...nsb bek la ruang mkn ni besooo....
tp meriah la kn...gambo time berbuke x amik...fokus kt makanan...dh lme x rs soto jawa....tu yg x dan nk snap gambo...mkn lg penting...hikss

 aik ini budak x pose mencilok sosej...kantoi dh mayah oi...

ank sdara aku menjadik mangsa menganto juadah ke umh jiran..
besela time bln pose ni mmg meriah la jiran2 bertukar juadah...heee

eh ni nk meniaga ke ape nih???

 si dayah yg rajin membantu...walopong pose muke ceria jek kn...jgn cilok ayam tu msk lam mulut udah la yek dayah...

nasi ayam yg siap d packing2...heeee
nk buat pe la ni ek...

ni cite hari ahad...sbb kan rmai yg blk so abah aku suh buat skali la ngunjungan tuk sdara2 aku...ermmm korang aku x tau la ade ke x buat ngunjungan2 ni ek...ngunjungan ni time bln pose jek...slalunyer kt msk ketupat,ayam msk kicap...ayam msk merah....smbal jawa...msk lodeh...ape lg ek...mcm2 la...msk bnyk2 pastu bg la kt sedara mara yg terdekat...pastu nnti derang plak bls blk ngunjungan kt tu...besenyer derang buat time wiken...so time wiken bnyk la lauk tmbahan dr ngunjungan2 tu....
tp taun ni abah aku nk buat kelainan sikit....bg nasik ayam...mudah pong mudah kn...dulu2 mmg kne msk ketupat ape tu sume la...juadah cam nk rye tu kn...heee
yg pntg meriahhhhh.....

ok la pnjg btol entry aku kn...ni stok update tuk smnggu ni..hikss
ok aku akhiri ngan gambo budak x pose ni ngan ucapan
selamat berpose kawan2...heeeeeeeeeee

6 comments:

  1. bestnye kampung ko ...suke aku bace.....aku pun ade gak ngunjungan tu tapi nak dekat raye la...means petang raye ...berjalanle satu kampung singgahumah sedare anta ketupat....tapi best jugak bagi nasi ayam kan...lain dari yang lain.....

    mmg tindakanyg bijak laki ko beli juadah berbuka siap2...kalo tak jenuh koo nak singgah mkn ni...kompem2 rnr atau mane2 kedai penoh kan...better belisiap2 gini....perjalanan pun laju sbb tak yah singgah lame2.....

    bukan mak nye ajek excited...tgk anak2nye pun hah same..siap berspek lagi...mood diva gituuu time nak balik kampung yeak heheeheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo dl2 aku buat shari sblm rye tp skang ni buat awl2 sbb x nk kelibut ms nk rye nnti sebok2 anto ke umh sdara...heeee

      tu la taun2 lps mmg pnuh rnr...tu yg bli siap2...mkn simple2 jek...smpi kg br mentekedarah...hiksss

      dh lme x blk kg kottt...tu yg memasing eksaited tahap gaban tu...heee

      Delete
  2. Wahhh bestnya.... Minggu ni baru nak balik berbuka dgn fmly kt kg... Salam perkenalan...follow u...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee br nk blk kg yek...best kn blk kg...lg2 bln pose ni...buke sme2 ngan fmily...best3
      salam knal...maceh sudi folo blog tahapehape nih...heeee

      Delete
  3. orang jawa mmg cam ni kan.bakal adik ipar tu org jawa..die kata mmg ada adat gini... seronok pulak dengar =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heeeeeeeee hihihihi...yeke org jawa je ek...ntahla...ye kot...tp mmg meriah la...ce buat...heeeeeeeeeeee

      Delete

maceh sbb sudi komen yek...heee