Tuesday, July 3, 2012

anakku terkena bisul??? alahai kesiannnn

assalamualaikum sume....dh petang br nk update??? x la...ni dr pg td ni...taip sikit2 sbb bizi...hahahah leh gitu...semalam aku MC yek...batuk x henti2 smpai x leh tido...3 ari gak hilang suara....harini dah ok sikit tp still bkn suara aku yg sebenar...huuuuuuu

ok berbalik kpd cite ankku terkena bisul ek...aku sebenonyer terkejut...terpempam...tergamam bile jumaat lps balik amik ank2 aku tngk kt dahi mayah muncul sesuatu yg asing...memule die mcm jerawat kecik jek tu...so aku assume jerawat la kn....tp x kn la bdk sekecik mayah de jerawat kn...ok xpe biar jela...malam tu benda tu jadik beso sikit....n cam membengkak....n moke mayah pong sama membengkak...aku dh start riso2...tnya en.somi die pong x tau apekebende tu...seumur hidup  aku...ini yg pertama...eh nyanyi lagu ukay's plak...hikss...ok aku alhamdulillah la stakat ni x pernah kne bisul ni so x tau....camne bentuk or sakit ke x ape sume...mmg xdek pengalaman...so msj2 akak aku tnya....mntk petua la kn cane nk buat klu bisul....

die pong bg bnyk suggestion....letak kapur sireh la...beras ngan kunyit hidup la...bwg putih tumbuk2 la....aku tngk kt dapo bahan paling senang nk dpt ialah bawang putih la kn....beras ade kunyit hidup lak xdek...kapur sireh lg la xdek...aku bkn mkn sireh pong...eh...heee
kedai plak dh tutup...so kite gune bwg putih jela yek....okeh aku tumbuk lumat...aku tepekkn kt bisul mayah tu semalaman...mlm tu mmg nmpk die x slesa tdo...kjap2 terbangun tp die x merengek...cam mamai2 tido kalih kiri n kanan gitu jela...

meh tngk gambo die...
*
*
*
*
*

 ni masa hari jumaat...tersenyum gembira walo dahi d tumbuhi bisul...heeee

 dr tepi...nmpk x muke die dh sembab...dh x macam mayah yg cumel dah...huuuuuuu

ni mase hari sabtu...nmpk x muke die mkin sembab tu...ni kt depan umh...jiran aku de buat pondok tuk budak2 main petang2...lepak sini syiokk wooo dh mcm kt kg lak rasenyer...heeeee

lagi skali...mayah ngan ajib n ank jiran sebelah

ok aku tepek bwg putih tu sabtu mlm yek...so pg ahad tu nmpk bisul tu dh pecah...mlm sabtu tu mmg dh nmpk la ade mata n nanah kt bisul tu...tnggl tnggu mase nk meletop jek...
skalik pg tu aku buang bwg putih tu tngk2 nanah pong kuo cam lahar gunung berapi tu ha bnyk nyer....pastu cam ade akar die ke ape ntah...aku sajela tarik...gatal tngn kan...skalik hamik kaw...lagi banyak la nanah kuo...eiii ngeri aku....tp ms tu mayah ngah tido...aku buat slow2 x bagi die terbangun kn...so bisul tu dh kempis la....tp masalah lain lak timbul...dahi die jadik lebam n melepuh...mgkn sebab lame sngt bwg putih tu aku tekap kot...kn bwh putih tu tajam n panas kn...mkin buruk la dahi si mayah

ekceli aku dh g kinik...doc bg antibiotik ngan ubat dmam jek...sbb ms tu mata bisul x kuar lg lg so doc nk picit pong xleh la kn...bile doc tnya die dmam x...alhamdulillah mayah ni x dmam...die aktif jek mcm bese...heeeeee
ok ni gambo hari ahad...g skolah nazhan...ade sport day...tu nnti aku cite yek...insyaallah....
haaa nmpk x dahi die melepuh n cam lebam tu...jenuh ok aku nk menjawab bile cekgu2 or parents tnya knape dahi die tu...jatuh ke...terbakar ke...kena air panas ke....huuu...dh la budak ni kemain aktif lari sne lari sini...mane aku nk tngk si nazhan lg...ajib lg...si kecik ni lg...en.somi lak x ikot...die ade hal...aku sendirian mnguruskn ank2ku...terjerit2 gak la aku kt padang tu...hahahahahhahahahha

nmpk x muke mayah still sembab.....tp die tetap ceria...
ok blk dr sport day aku g kinik....sbb nk amik ubat batuk aku yg dh abes tu...mase jmpe doc tu mayah ni tido lena gile...penat kot kn...pastu doc tu nmpk dahi mayah terus tnya...
doc "knape tu?"
aku "bisul"
doc "dh pecah ke?"
aku "dah"
doc "tp knape cam ade lg nanah tu"
die pong sepantas kilat amik tisu ape sume terus zapppp....die g camne ek aku nk ckp...die cam siat ke ape ntah kulit yg melepuh tu...pe lagi terkujat la mayah dr tido yg lena...meraung la die....nanah n darah memancut2 ok...cpt2 doc tu tekap2 sup sap sup sap amik kapas terus salotape kn...eh salotape ke nme bnde tu...hahahhahahah
pastu doc ckp "ok dah settle...pasni awk bg jek antibiotik ok la tu"
aku ni ngah dlm mode terkujat lg ngan kepantasan doc tu kn...si mayah plak terus diam bile doc letak kapas kt dahi die tu....pastu br doc tnya aku skt ape...bleh...huuuu
sblm kluar dr bilik doc sempat la mayah g babai2 doc tu...heeee

ok ni dh bertampal bisul die...ngah mkn mamee ngan riang...heeee
ok muke die pong dh kembali normal...senang hati aku melihatnyer...heeeeee
aku x tau la punca bisul die tu...
arini aku gugel2 crik info....camne leh kena bisul...cane cara merawat ape sume...rata2 bg tips pki bawang putih tu....aku x taula cara aku yg slh or ape kn smpi melepuh kulit die...harap2 xdek tnggl kesan la.....
blk ni aku check dahi mayah tu yek...heee
mase kt klinik tu ade makcik2 suggest klu nk ilangkn parut bisul pki la jeli gamat..insyallah aku crik pasni...n hrp la die tumbuh kulit baru...baby lg kot kn...msti kulit br senang nk tumbuh...teori nk sedapkn hati...huhuhuhu

ok la tu jek nk cite...smpi skang tertanya2 camne bdk kecik ni leh kena bisul...ikotkn doc bnyk faktor mengakibatkn bisul ni tumbuh...yg aku tau dl ms kekecik arwah mak salu ckp "jgn duduk atas bantal nnti tumbuh bisul kt punggung" uishhh mmg tkot gile la...smpi skang x brani nk dudukkn atas bantal...tp klu bisul tumbuh kt dahi cane cite tu??? heeeee

ok sekian....
*aku update time org minum petang....hebat x aku...ceh pepandai jek buat undang2 ade minum ptg...eh tp mmg derang ngah lepak kt pantry tu ha...heee*

9 comments:

  1. kesian Mayah... camne la bole tumbuh kat dahi gitu... tak pe... makan ubat yg doktor bagi tu... kalau takde jeli gamat... minyak vitamin E pun ok... yg ni senang beli di farmasi... tapi kulit budak mmg cepat pulih... anak kita kena chicken pox langsung takde parut... so ok je la... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. uhuhuhu tu la psl...x tau cane leh tumbuh...ngah berusaha nk abeskn antibiotik...dh la ssh nk mkn obat....kne bersilat dl ngan die...uhuhuhuhu...skang luka tu dh kering...hrp2 cpt baik la...amin

      Delete
  2. ngkooooooooooooooooooooo..tekejut aku bace ni tauu!! siannye laaaa mayah...isssshh sakit tu bisul tu....bisa die kan lain mcm....seb baik mayah ni baik...kalo kene kat budak lain aku rase mmg dah meragam sari suntuk kot.....bisa bisul ni sakit lain mcm tau.....tu dah kuar nanah tu sure lega dah mayah.....

    lepas ni misi ko kene ilangkan lebam mayah tu...kalo tau abis hantaran turun lagi seribu ekekeekekekek....don wory laaa...mesti ilang punye tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahahah turun lg hantaran die ek...abesla...hikss

      yea aku tnggu luka2 tu kering n tanggal sndri br nk buh ape2 yg patut...hrp2 kulit br tumbuh cpt...heeeeeeeee

      Delete
  3. Teringak kes anak kedua Kak Nida yg kena bisul dua tahun lepas..

    Kena bawah dagu,... dahlah masa tu Hari Raya.. kesian dia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke...meraganm x die kak??? ade kesan x??? huuuuuu

      Delete
  4. aduh sadisnya mayah kena bisul..sampai bengkak2 muka..nasib baik doktor tu cekap... elok gak dia bersihkan sampai dalam kalau tak kang berjangkit kuman apa pulak dalam kawah bisul tu.. try bio oil untuk ilangkan parut..insyaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah ek...bio oil...dl lps bersalin pong pki tu gak nk ilangkn tanda2 yg x sepatutnyer kt perot nih...heeeeeeeeeeeeee maceh bg idea..

      Delete
  5. olololololo...mesakne mayah...benjol btol ekk....org kta pki daun keledek la...lumat2 kn pas tu tepek....huhuhuhu turun saham mayah dhhhhhhh.........
    ~tompok puteh~

    ReplyDelete

maceh sbb sudi komen yek...heee